Oefening maand november

Geplaatst op dinsdag 15 november 2011

Neusmassage

Masseer met de rug van de duimen aan weerszijden van de neusgaten heen en weer van boven naar beneden, 10 maal. Het wrijven van de neusgaten stimuleert de bloedsomloop in de neusholte en stabiliseert de temperatuur in de neus. Daardoor wordt de ingeademde lucht beter voorverwarmd en verkoudheden voorkomen. Deze oefening helpt ook ter voorkoming van ontstekingen in de bijholtes.

Masseer vervolgens met de wijsvingertoppen in een cirkelvormige beweging de twee punten naast de neusvleugels (dikke darmpunten)

Masseer de neusbrug met de wijsvinger en ga vervolgens een lijn trekken van de neusbasis tot de neustop. Herhaal dit 3 maal. Plaats je wijsvinger onder de neus en maak een masserende beweging van links naar rechts op de plek onder de neus en boven de bovenlip. Deze massage voorkomt een loopneus en verstopte bijholtes.

De wisselende neusadem (Nadi Sodhanam)

- Plaats de middelvinger tussen de wenkbrauwen, 
- Sluit de ogen en concentreer je op de oefeningen
- Sluit met duim een neusgat af
- Adem uit door het neusgat, leegtepauze, adem in door dit neusgat
- Wissel van neusgat door duim los te laten en met ringvinger ander neusgat af te sluiten
- Adem uit door dit neusgat, leegte pauze, adem in door dit neusgat
- Wissel van neusgat
- Doe dit 3 minuten


Vooral in de herfst- en winterperiode, wanneer de longen gevoelig zijn voor verkoudheid en verstoppingen heeft deze oefening een preventieve- en genezende werking. De luchtwegen worden schoongemaakt, waardoor verstoppingen en bacterievorming worden voorkomen. 



Terug naar overzicht

Oefening maand november