Rug oefeningen op de stoel

Geplaatst op donderdag 01 augustus 2019

Zit rechtop de stoel met een actieve houding. Voeten op heupbreedte en je voeten rusten op de grond. Knieen boven de enkels. Kruin wijst omhoog. Kin iets ingetrokken. Het staartbeen hangt iets naar de stoel.

Oefening 1:

  • Draai vanuit de 2e en 3e tussenwervel een grote cirkel linksom
  • Langzaam kleiner maken
  • Draai rechtsom van groot naar klein

Deze oefening bouwt qi op. Contra-indicatie: doe deze oefening niet in de eerste 3 maanden van de zwangerschap.


Oefening 2:

  • Maak de rug lang, en draai het bovenlichaam naar links. Je hoofd draait mee maar de nek is ontspannen.
  • Adem naar de buik
  • Kom terug naar het midden en voel na
  • Herhaal de beweging naar rechts
  • De kin is iets ingetrokken, kruin wijst naar boven en staartbeen naar beneden. 15 seconden vasthouden


Oefening 3:

  • Zit iets voor op je stoel
  • Deel 1: Vouw je vingers iets in elkaar achter je rug, de schouderbladen iets naar elkaar toe en til de armen op
  • Deel 2: buig nu voorover door een boog van je lichaam te maken. Duw 3e lendenwervel naar achteren en trek de kin iets in en druk staartbeen richting de stoel. Handen en armen ontspannen op je benen. 15 seconden vasthouden.


Oefening 4:

  • Start door de handen tegen elkaar voor de borst te brengen
  • Vouw de vingers in elkaar en draai de handpalmen en polsen omhoog
  • Strek de armen zoveel mogelijk langs de oren
  • Dus rechter voet in de grond, duw rechter bil in de stoel en duw de muis van je rechter hand weg, maak jezelf lang
  • Strek de linker kant en wissel een paar x
  • Strek dan weer de rechterkant en buig zijwaarts naar links en hou 15 seconden vast
  • Doe dit ook links
  • Breng de handpalmen weer tegen elkaar en breng ze ontspannen naar beneden. Stel je voor dat je de energie door het lichaam heen mee naar beneden neemt.


Oefening 5:

  • Breng de handen tegen elkaar voor de borst
  • Vouw de vingers in elkaar en draai de handpalmen en polsen omhoog
  • Strek de armen zoveel mogelijk langs de oren
  • Strek nu uit naar 2 richtingen: staartbeen naar beneden en handen en kruin naar de hemel. Hou even vast en ontspan
  • Herhaal 2x
  • Draai de handpalmen naar elkaar en breng ze ontspannen naast het lichaam en stel je voor dat je de energie door het lichaam heen mee naar beneden neemt.

Terug naar overzicht

Rug oefeningen op de stoel